Gala Businesswoman Exclusive Meeting w salonie Lexus Gdynia

W ostatni piątek o 19.30 odbyła się fantastyczna impreza w salonie Lexus w Gdyni. Dzięki uprzejmości redakcji dwumiesięcznika BUSINESSWOMAN & LIVE miałam przyjemność w niej uczestniczyć. Relację z tej imprezy znajdziecie tu.

Moja przyjemność nie skończyła się na samym uczestnictwie w tej imprezie, poproszono mnie również o to bym przybliżyła zgromadzonym temat przygotowania przestrzeni biurowej i businessowej.

wystąpienie na Businesswoman Exclusive Meeting

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biuro to miejsce, w którym spędzamy większość dnia, dlatego jakość stanowiska pracy jest konieczna dla uzyskania celów businessowych i maksymalizacji wydajności naszych pracowników. Dbałość o doznania estetyczne przebywających w biurze osób: pracowników i gości, o dobre ich samopoczucie nie może być spychane na plan dalszy. Przepis na dobre biuro czy inną przestrzeń biznessową to jednym słowem – estetyka. Biuro powinno mieć duszę i charakter, własny charakter.

Oto kilka rad dla tych z Państwa, którzy zamierzają otworzyć, założyć biuro, a może i skorzystać z porad lub usług architekta w tej materii.

Podstawowym elementem, będącym zalążkiem poprawnie funkcjonującej przestrzeni biurowej jest opracowanie planu biura. Plan biura to nic innego, jak lista pomieszczeń z podziałem na funkcje i krótkim opisem stanowisk pracy. W procesie powstawania planu powinien uczestniczyć inwestor, jego pracownicy a jeśli biuro ma mieć poważne gabaryty, warto zatrudnić niezależnego konsultanta, bo to wbrew pozorom najważniejszy etap, mający niebanalny wpływ na końcowy wygląd biura.

Kolejny ruch to określenie przestrzeni biurowej. Warto dokonać tego szacunku nim zaczniemy w ogóle rozglądać się za powierzchnia biurową. Bierzemy nasz plan biura i każdemu stanowisku pracy, każdemu pomieszczeniu i funkcji nadajemy ilość potrzebnych metrów kwadratowych. Warto jest przyjąć pewną rezerwę, bo jak życie pokazuje w trakcie prac nad powstaniem czegoś nowego często powstaje nowa myśl i wtedy jedyną przeszkodą jest brak miejsca, oczywiście.

No i jeszcze jeden ważny element – budżet inwestycji. Bez określenia jego wysokości żaden architekt nie będzie się chciał podjąć pracy. Jeśli chodzi o biuro, budżet możemy podzielić na 2 części: użytkową – tą związaną z czysto technicznym funkcjonowaniem biura i prestiżową – czyli tą związaną z tworzeniem charakteru biura, jego wizualizacji i identyfikacji.

No i to jest moment odpowiedni na powstanie koncepcji biura. Koncepcja to nic innego jak ułożenie pomieszczeń i stanowisk pracy z planu biura w wybraną powierzchnię biurową. To jest idealny moment na zastanowienie się nad modelem pracy biura. Czy na styl włoski wprowadzimy podział: szef i reszta biura, licząc się z tym, ze od razu wprowadzamy barierę między szefem a resztą pracowników. Czy na styl anglosaski wprowadzimy model oparty na stałym przepływie informacji i pomysłów pomiędzy pracownikami biura. To model cieszący się coraz większym powodzeniem, w Polsce również. Określenie tego modelu jest o tyle ważne, że będzie miało wpływ na fizyczny wygląd biura. Może okazać się bowiem, że dla stworzonego modelu nie będzie odpowiedni, ani klasyczny układ z podziałem na gabinety z wydzielonymi jedynie salami konferencyjnymi i dyskusyjnymi, ani nawet częściowe wydzielenie np. ściankami szklanymi, ale konieczne okaże się stworzenie tzw. open space, gdzie pracownicy przebywają wspólnie na jednej otwartej przestrzeni. Tylko precyzyjne określenie modelu i sposobu pracy biura pomoże architektowi na stworzenie indywidualnych rozwiązań i da mu na takie działania szansę.

Pamiętajmy, że ważne jest, aby współpracując z architektem precyzyjnie określić mu swoje oczekiwania, to oszczędzi nam nieporozumień, problemów i co najważniejsze, nieoczekiwanych przesunięć terminów realizacji. Bardzo często powtarzam moim Klientom, żeby nawet przygotowali listę, na której po na jednej stronie wypisane jest co ma się koniecznie znaleźć a po drugiej, czego absolutnie być nie może!

Przestrzeń buzinessowa, która będzie spełniała podstawową cechę w postaci estetyki, z kolorem i oświetleniem nie odciągającym od istoty programu businessowego, ale jednocześnie atrakcyjna w formie i kolorze w części wypoczynkowej, dobre zaplecze w postaci niepowtarzalnego cateringu, smakowitej kawy i herbaty, i treściwych rozmów na dokładkę, albo raczej przede wszystkim, daje nam pełny sukces podczas prowadzonych rozmów businessowych.